10 клас Біологія


                                 БІОЛОГІЯ
                    7 клас
                                            
10 клас

              16.03.2020, 18.03.2020 
Теми: Генетичний моніторинг в людських спільнотах.
Особливості генофонду людських спільнот та чинники їх впливу.
Закономірності розподілу алелів в популяціях.

Підручник: Остапченко Л. І., Балан П.Г. Параграф 34-35, 38.
Оперувати термінами: "ген", "геном", "генотип", "фенотип", "каріотип", "генофонд популяції".
Вивчаємо біологію разом:

Завдання: скласти розгорнутий план.



                                                                         30.03.2020р.

Тема: Медична генетика. Спадкові хвороби людини.

Підручник: Остапченко Л. І., Балан П.Г. Параграф 39

Ключові терміни та поняття: Медична генетика, генні спадкові хвороби, хромосомні хвороби.

Завдання: (письмово в робочому зошиті)
1. Чим характеризуються генні спадкові хвороби?
2. Які причини хромосомних хвороб людини?
3. Поміркуйте! У яких випадках мутагенні фактори можуть стати канцерогенними?





                                                                                01.04.2020р.


Тема: Методи діагностики та профілактики спадкових хвороб людини. Медико - генетичне консультування.

Підручник: Остапченко Л. І., Балан П.Г. Параграф 40-41

Вказівка: Переглянути відеоматеріали.





Завдання: (письмово в робочих зошитах)
1. З якою метою проводять діагностику спадкових захворюваннь та вад?
2. Що таке медико - генетичне консультування і які його завдання?


                                                                   06.04.2020р.

Тема: Репродукція як розвиток. Репродукція, як механізм забезпечення безперервності існування видів.

Підручник: Остапченко Л. І., Балан П.Г. Параграф 42

Вказівка: Ключові терміни і поняття:
- нестатеве розмноження
- вегетативне
- поліембріонія

Запитання: (письмово вробочих зошитах)
1. Яке біологічне значення процесу розмноження?
2. Які ви знаєте форми нестатевого розмноження?
3. Які форми вегетативного розмноження вам відомі?


                                                           08.04.2020р.

Тема: Особливості процесів регенерації організмів людини.

Підручник: Остапченко Л. І., Балан П.Г. Параграф 43

Вказівка: Ключові терміни і поняття:
- Регенерація: фізіологічна
- Регенерація : реперативна



Запитання:
1. Від чого може залежати здатність до реперативної регенерації тварин?
2. Поміркуйте, як стимулювання процесів процесів регенерації можна використати в медицині?



                                                                     13.04.2020р.

Тема: Трансплантація тканин та органів у людини, її перспективи.


Підручник: Остапченко Л. І., Балан П.Г. Параграф 45

Вказівка: Оперувати термінами:
"Регенерація", "Трансплантація"

Запитання: (письмово вробочих зошитах)
1. Які властивості стовбурових клітин дають змогу використовувати їх у медицині.
2. Що таке трансплантологія? Які завдання стоять перед нею?


                                                           15.04.2020р.

Тема: Ріст та розвиток клітин та фактори які на нього впливають. Старіння і смерть клітин.

Підручник: Остапченко Л. І., Балан П.Г. Параграф 47

Вказівка: Ключові терміни і поняття:
- "мітоз"
- "мейоз"
- "цитокіни"

Запитання: (письмово вробочих зошитах)
1. Яка роль міжклітинних контактів у процесі регуляції росту, розвитку та диференціації клітин
2. Які типи міжклітинних контактів вам відомі?


                                                              22.04.2020р.

Тема: Поняття про онкогенені фактори та онкологічні захворювання. Профілактика онкологічних захворювань.


Підручник: Остапченко Л. І., Балан П.Г. Параграф 48

Вказівка: Засвоїти та виписати у робочий зошит ключові терміни : онкологія, доброякісні та злоякісні пухлини, канцерогенні фактори.

Запитання: (письмово вробочих зошитах)
1. Які захворювання називають онкологічними? У чому їх небезпека?
2. Які методи застосовують для діагностики та лікування онкологічних захворювань?



                                                                        27.04.2020р.

Тема: Статеві клітини. Особливості гаметогенезу у людини.


Підручник: Остапченко Л. І., Балан П.Г. Параграф 49

Лаболаторна робота №3
Вивчення будови статевих клітин людини (ст. 189)

Мета: Ознайомитись і порівняти особливості будови яйцеклітин і сперматозоїдів людини

Обладнання: малюнки та фотографії яйцеклітин і сперматозоїдів людини.

Хід роботи:
1. Ознайомитись з мал. 49.1, ст. 179 будова яйцеклітини, замалювати її, підписати складові.
2. Ознайомитись з мал. 49,2, ст. 179 будова сперматозоїда. Замалюваати його, підписати складові.
3. Порівняти особливості яйцеклітини і сперматозоїда за такими ознаками:
а) розміри
б) форма клітини
в) здатність до руху
г) наявність оболонок
д) запас поживних речовин
е) хромосомний набір
є) наявність акросоми
4. Обгрунтуйте, як будова яйцеклітини і сперматозоїда людини пов'язана з їхніми функціями



                                                                  29.04.2020р.

Тема: Суть та біологічне значення запліднення. Причини порушення процесів запліднення у людини.


Підручник: Остапченко Л. І., Балан П.Г. Параграф 50

Вказівка: Оперувати теермінами, виписати їх у робочий зошит та дати пояснення: гаметогенез, запліднення, онтогенез.



                                                             04.05.2020р.

Тема: Особливості репродукції людини у зв'язку з її біосоціальною сутністтю.

Підручник: Остапченко Л. І., Балан П.Г. Параграф 51

Вказівка: Виконати тестовий контроль знань, повторити параграф 16-20

1. Система наук про живу  природу називається:
А.    природознавство;
Б.    біологія;
В.    валеологія;
Г.    екологія.

2.
Визначте царство, що належить до еукаріотів:
А. Дробянки     Б. Гриби      В. Віруси      Г. Архебактерії

3.  Жири у клiтинi:
А. входять до складу рибосом;
Б. виконують резервну функцiю; 
В. входять до складу мембран;
Г. виконують регуляторну функцiю.

4. Основна функція вуглеводів в організмі:
А. травна;
Б. транспортна;
В. сигнальна;
Г. енергетична.

5.  Мономерами нуклеїнових кислот є:
А. азотисті основи;
Б.  пентози;
В.  жирні кислоти;
Г.   нуклеотиди. 

6.  Як називається постійне спостереження за станом окремих біологічних об'єктів?
А.  моделювання;
Б.   моніторинг;
В.   поріняння;
Г.    експеримент. 

7Визначте. під час якого способу поділу відбувається обмін спадковою інформацією між гомологічними хромосомами:
А. мітозу         Б. мейозу      В. амітозу       Г. не відбувається

8.  Який хімічний зв'язок утворюється між амінокислотами у первинній структурі білка:
А.  водневий;       Б.   пептидний;     В.   йонний;       Г.    гідрофобний.    

9. Установіть вiдповiднiсть мiж назвою методу дослідження живої природи та його характеристикою:
1. порівняльно-описовий     
2. експериментальний           
3. моніторинг                                                                       
А.  довготривале дослідження зміни параметрів, показників, явищ;
Б.  створення наукової гіпотези на основі спостереження за розвитком екосистем;
В.  спостереження за біологічними об’єктами  та опис особливостей їх життєдіяльності, організації, будови;
Г. проведення польових і лабораторних    досліджень з метою     перевірки наукових припущень.   


10. Установіть вiдповiднiсть мiж біополімерами і їх мономерами:
А.  полісахариди

1.  Жирні кислоти;
Б. білки           
2.  нуклеотиди с тиміном;
В. ДНК                                                   
3.  амінокислоти;
Г. РНК
4.нуклеотиди з урацилом   

5. моносахариди
                                                 
11. Знайдіть «зайвий» термін і поясніть чому він «зайвий»:
профаза, анафаза, телофаза, метафаза, інтерфаза

12.   Дiлянка одного з ланцюгiв молекули ДНК має таку будову:  АГГ ЦЦГ АГГ ЦТА АТА. Який вигляд матиме другий ланцюг  молекули ДНК ?

13.   У фрагменті молекули ДНК гуанілові нуклеотиди становлять 20 % від загальної кількості нуклеотидів. Визначте склад всіх інших нуклеотидів у відсотках.




                                                                     06.05.2020р.

Тема: Сучасні можливості та перспективи репродуктивної медицини.

Підручник: Остапченко Л. І., Балан П.Г. Параграф 51

Вказівка: Оперувати термінами: ембріональна індукція, критичні періоди розвитку, репродуктивна медицина, сурогатне материнство.

Поміркуйте:
Які можливві перспективи практичного використання ембріональної індукції.



                                                              13.05.2020р.

Тема: Ембріогенез людини. Взаємодія частин зародка, що розвивається

Підручник: Остапченко Л. І., Балан П.Г. Параграф 51

Вказівка: Оперувати термінами: запліднення, онтогенез, ембріональна індукція

Запитання:
1. Що таке явище ембріональної індукції?
2. На які послідовні етапи поділяють зародковий розвиток людини?



                                                                       18.05.2020р.

Тема: Періоди постембріонального розвитку людини.

Підручник: Остапченко Л. І., Балан П.Г. Параграф 52

Вказівка: Оперувати термінами: старіння, геронтологія

Запитання:
1. Назвіть періоди постембріонального розвитку. Охарактеризуйте їх
2. Що таке хронологічний і біологічний вік людини?



                                                                 20.05.2020р.

Тема: Чинники, здатні справляти позитивний і негативний вплив на процеси росту та розвитку людини.

Підручник: Остапченко Л. І., Балан П.Г. Параграф 52

Запитання:
1. Оцінити вплив позитивних і негативних чинників на ріст та розвиток людини.


     
                                                            25.05.2020р.

Тема: Узагальнення курсу. Організація спадкового матеріалу еукаріотичної клітини.

Підручник: Остапченко Л. І., Балан П.Г. Повторення

Вказівка: Повторити основні терміни і поняття.




                                                             27.05.2020р.

Тема: Підсумковий урок.
НОВИЙ COVID-19. Як убезпечити себе? 

Від COVID-19 поки що не існує ані вакцини, ані ліків, тому потрібно дотримуватися певних правил, щоб уникнути зараження:
Залишайтеся вдома. Найефективніший спосіб захистити себе,  своїх близьких і людей із групи ризику – звести  до мінімуму всі контакти.
Часто мийте руки з милом і водою (не менше 20 секунд) і користуйтеся спиртовмісними засобами для дезінфекції рук.  Як вірус і миття рук між собою пов’язані? Справа в тому, що вірус  не «літає» в повітрі навколо нас. Заразитися можна в разі прямого контакту з хворою людиною, коли вона кашляє або чхає і краплинки слизу, що містять вірус, потрапляють прямо на слизові оболонки здорової людини. Або якщо ці краплинки потрапляють на поверхні, яких здорова людина торкається руками, а потім торкається свого обличчя – очей, носа, рота. Мило розчиняє ліпідну (жирову) мембрану, й вірус руйнується, як картковий будинок, і «гине», тобто стає неактивним. Мило перешкоджає взаємодії між вірусом і поверхнею шкіри, й вірус відшаровується. Іншими словами, мило руйнує структуру вірусу, розчиняючи його «жирну» зовнішню стінку. Саме тому слід часто мити руки! Ще раз нагадуємо, що миття має тривати не менше 20 секунд. Це час, за який мило з водою можуть інактивувати вірус.
Якщо немає можливості помити руки з милом –  скористайтеся антисептиком, вміст спирту в якому щонайменше 60%.
Повноцінно харчуйтеся, висипайтеся і намагайтеся не перевтомлюватися.

Дезінфікуйте спиртовмісним розчином усі поверхні та предмети,  яких часто торкаєтеся. Наприклад, кухонні й робочі столи,  мобільний або стаціонарний телефон, пульт телевізора,  клавіатуру й екран комп'ютера, планшет.

                  

Немає коментарів:

Дописати коментар

ПЕДАГОГІЧНА ІДЕЯ. Критичне мислення на уроках природничого циклу-освітній тренд сьогодення.

  "Мистецтво навчання є мистецтво пробуджувати в юних душах допитливість, а потім задовольняти її." (А. ФРАНС) Час в який ми живе...